Note di regia

Note di regia (2010)

 

Il mondo va avanti per forza del Malinteso.

Charles Baudelaire

 

 

Scegliere Goldoni innanzitutto vuol dire scegliere una lingua, il corpo di una lingua profondamente teatrale, compressa e stratificata che di volta in volta declina in una serie infinita di possibilità sceniche. L’interpretazione di questa scrittura può schiudere dietro la cornice settecentesca personaggi non così lontani da noi.

Una commedia della disillusione dove ogni possibile riscatto passa attraverso un’infamia. Un finale tragico più che mai attuale nella sua divertita critica alle ambiguità del sentire umano, alle piccole grandi ipocrisie che la società degli uomini impone agli individui che ne fanno parte.

La bottega del caffè è una commedia corale dove il protagonista assoluto è la piazza, spazio pubblico che diviene luogo privato in cui le relazioni e le debolezze sono insistentemente esibite e spiate fino al parossismo.

La scena è essenziale fatta di linee nette e di relazioni tra il pieno e il vuoto, tra l’esterno del campiello (spazio dell’intimo) e l’interno delle case (spazio della convivialità e del vizio) il cui solo tratto evidente sono le finestre, foro da cui spiare ciò che accade fuori.

La costruzione drammaturgica crea l’illusione che i personaggi e gli eventi capitino per caso sotto gli occhi degli spettatori costringendoli nel ruolo del voyeur, esattamente la stessa parte che interpretano i personaggi della commedia. Non manca chi osserva attraverso lenti distorte tutto quel che accade per riportarlo poi a modo suo. Il pettegolo da bar, vittima e carnefice come gli altri, diverrà il capro espiatorio della vicenda; ed è attraverso la punizione inflittagli che tutti i contrasti sembreranno risolversi in una rinnovata armonia fra gli abitatori della piazza.

Parafrasando Laforgue si potrebbe concludere dicendo che tutto rientrerà nell’ordine. Un don Marzio in meno; ma la razza non si è ancora estinta, lo si sappia!

Luca Bargagna



 

NOTES

 

The world  only goes round by  misunderstandings

 

Charles Baudelaire

 

Choosing Goldoni is like choosing a language, the structure of a language which is deeply theatrical, compressed and stratified, and able, every  time, to offer an unlimited variety of stage possibilities.

The interpretation of this work can disclose a range of characters, hidden behind the 18th Century frame, who are not all that far from us today. It is a comedy of disillusion where any possible redemption goes through disgrace. A tragic ending ,which is more than ever topical nowadays , in its amused criticism of the ambiguities of human feelings as well as of any kind of hypocrisy imposed by society to its own fellow members.

The coffee shop is a choral play where the leading role is totally held by the square, a public area changing into a private place where human relations and frailties are persistently showed off and spied on, to the highest  degree.

The scene  is essential, being  made of sharp lines and  relations between a full  space and an empty  one, between the outside of the small square (space of the innermost feelings) and the inside of the houses (a space reserved to pleasures and vices) whose only clear line is represented by the windows, through which, all that  happens outside can be spied on.

The dramaturgical construction creates the illusion that both characters and events happen to come under the audience’s eyes by chance making  them play the role of voyeurs, exactly the same role played by the characters in the comedy.

There are indeed some  who watch every single fact occurring in the square through distorted lenses  which they eventually report in their own way.

The coffee shop gossip, who is at the same time, a victim and a persecutor, like the others, is destined to become the scapegoat of the event .It is through punishment inflicted to him that all quarrels will be apparently solved   and harmony among the inhabitants of the square will be restored.

Paraphrasing Laforgue, it could be said, in conclusion,  that order will be restored. Even without a Don Marzio, the race has not died out yet. Let everybody know that!


 

Free business joomla templates